Kommunikationskonsulent til Københavns Universitet

Vil du være med til at styrke Københavns Universitets stemme i mediebilledet og skabe samarbejder, der bringer forskning tættere på offentligheden? Som kommunikationskonsulent bliver du drivkraft i at udvikle og vedligeholde KU’s eksterne samarbejder med partnere og medier – fra idé til eksekvering. Du får mulighed for at arbejde tæt sammen med ledelsen og bidrage til universitetets strategiske positionering i medielandskabet.

I rollen som kommunikationskonsulent kommer du til at:

  • Udvikle og drive samarbejder med danske medier – både public service, private og digitale aktører.
  • Udvikle og drive samarbejder andre kultur- og vidensinstitutioner og andre relevante potentielle partnere (museer, forlag etc.)
  • Rådgive ledelsen om mediestrategi, krisehåndtering og pressekommunikation.
  • Sikre, at KU fastholder sin position som en troværdig og attraktiv samarbejdspartner i mediebranchen og overfor fx kulturinstitutioner mv.
  • Arbejde med idéudvikling, planlægning og eksekvering af større medieprojekter og fortællinger.
  • Bidrage til interne retningslinjer og best practices for mediesamarbejder.
  • Samarbejde med fakulteter og institutter om at formidle forskning gennem længere fortællinger og medieprojekter.
  • Være til rådighed i krisesituationer og hjælpe til i det daglige med at servicere medier og journalister.

 

Vi lægger vægt på, at du har:

  • Indgående kendskab til og et stærkt netværk i det danske medie-, kultur- og produktionsmiljø.
  • Erfaring fra både universitetsverdenen og mediebranchen – gerne med baggrund i tv, radio og skriftlige medier.
  • Solid erfaring med ledelsesbetjening og krisehåndtering.
  • Forståelse for journalistisk arbejdsmetode, mediejura og presseetiske retningslinjer.
  • Evnen til at tænke strategisk og omsætte idéer til konkrete initiativer.
  • Gode samarbejdsevner og lyst til at arbejde i et komplekst, vidensbaseret miljø.
  • Fleksibilitet og mod på en uforudsigelig arbejdsdag, hvor der indimellem arbejdes på skæve tidspunkter.

 

Mission og formål

Københavns Universitet har eksisteret i over 500 år, og missionen er stadig den samme: at bidrage til at gøre verden til et bedre sted ved at skabe ny viden. Vores vigtigste opgave i KU Presse er at hjælpe den viden ud i samfundet, så den kan komme flest muligt til gavn. Det tror vi på, gøres bedst gennem gode historier. Du skal hjælpe os med at finde de historier – og hjælpe forskerne med at fortælle dem.

Om Presse og KU Kommunikation

Presseenheden i sin nuværende form blev etableret den 1. marts 2025, og du bliver en vigtig del af udviklingen af både pressearbejdet og hele KU’s kommunikation. Vi er stadig kun lige gået i gang, så vi håber, at du kommer med en masse energi og lyst til at fortælle os, hvad vi kunne gøre meget bedre, og hvordan opgaven kan udvikle sig.

KU Presse er forankret i universitetets centrale kommunikationsafdeling med i alt ca. 70 medarbejdere (alt fra web til intern kommunikation etc.), og der samarbejdes i det daglige meget mellem enhederne. KU Presse består af ti kolleger fordelt på tre fagteams og en chef. Vi holder til i charmerende, historiske omgivelser lige ved Frue Plads i hjertet af København.

Løn- og ansættelsesvilkår

Ansættelse forventeligt fra 1. marts 2026. Den ugentlige arbejdstid er 37 timer i gennemsnit.

Du ansættes på relevant overenskomst ud fra din baggrund, men der er ingen formelle krav til din uddannelse. Der er mulighed for forhandling af individuelt tillæg efter kvalifikationer. Vi ønsker at afspejle samfundets mangfoldighed og opfordrer alle kvalificerede til at søge.

Ansøgningsprocedure

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte pressechef Kristian Malling Granov på mail kgr@adm.ku.dk

 

SØG STILLINGEN

Københavns Universitet giver sine knap 10.000 medarbejdere muligheder for at udnytte deres talent fuldt ud i et ambitiøst, uformelt miljø. Vi sikrer traditionsrige og moderne rammer om uddannelser og fri forskning på højt internationalt niveau. Vi søger svar og løsninger på fælles problemer og gør ny viden tilgængelig og nyttig for andre.

Info

Ansøgningsfrist: 21-12-2025
Ansættelsesdato: 01-03-2026
Arbejdstid: Fuldtid
Afdeling/Sted: KU Kommunikation
Indhold ikke tilgængeligt på grund af cookie-valg

Du kan ikke se indholdet i dette felt på grund af dine cookie-valg.

Klik her for at redigere dine cookie-indstillinger.

Kategori: Markedsføring

Søg i stillinger