Kliniske lektorater i klinisk socialmedicin ved Institut for Folkesundhedsvidenskab
Ved Institut for Folkesundhedsvidenskab opslås 8 stillinger som klinisk lektor til undervisning på uddannelsen i Medicin på kurset i Klinisk Socialmedicin fra 1. februar 2025. Ansættelsen vil være tidsbegrænset til 5 år og arbejdsomfanget er ca. 48 timers undervisning med aflønningsfaktor 29, jf. nedenfor.
Stillingsbeskrivelse
En klinisk lektorstilling er en deltidsstilling med henblik på varetagelse af kvalificerede undervisningsopgaver, herunder eksamen for medicinstuderende ved undervisningsenheder, der varetager undervisning i kliniske fagområder. Det forudsættes normalt, at den kliniske lektor udfører forskning.
Den kliniske lektor skal medvirke til at tilrettelægge og selvstændigt gennemføre undervisning inden for klinisk social medicin og den gældende studieplan. Undervisningen omfatter forelæsninger, klinikundervisning, studenteraktiverende undervisning og udarbejdelse, gennemførelse og evaluering af eksaminer, samt vejledning af og sparring med kolleger i undervisningsteamet. Stillingen kan omfatte udvikling af fagområdet samt andre opgaver.
Arbejdsomfang
Ansættelsen sker i henhold til den gældende aftale https://ufm.dk/lovstof/gaeldende-love-og-regler/uddannelsesinstitutioner/filer/aftale-om-kliniske-lektorer-november-2012.pdf. Antallet af konfrontationstimer kan ændres med lektorens individuelle opsigelsesvarsel.
En 29 timers klinisk lektor er forpligtet til at varetage 29 konfrontationstimer årligt (inkl. evt. mundtlig eksamination) og kan herudover pålægges andre opgaver op til 96 timer årligt.
Da ansættelsen ikke indebærer øvrige opgaver, jf. aftalens § 5, vil antallet af konfrontationstimer være forhøjet til 48, jf. § 4, stk. 2.
Ændringer i løbet af ansættelsesperioden
Indplaceringen er baseret på den nuværende undervisning. Væsentlige ændringer i undervisningen kan betyde, at lektoratet reguleres til et andet timetal eller evt. bortfalder. Undervisningsbehov og ressourcefordeling vil blive vurderet i forbindelse med hvert semester. Da undervisningsforpligtelsen skal opfyldes som et gennemsnit over 2 år (jf. § 4, stk. 1 i aftale om kliniske lektorer), kan der for den enkelte kliniske lektor blive tale om en efterregulering.
Kvalifikationskrav
Ansættelse forudsætter, at vedkommende er ansat som overlæge, afdelingslæge eller 1. reservelæge ved en af de enheder, der varetager undervisningen af lægestuderende i kliniske fag, og at den pågældende er speciallæge i et relevant speciale. Desuden skal vedkommende erklæres kvalificeret af et bedømmelsesudvalg, der er nedsat i henhold til § 4, stk. 2 i bkg. nr. 242 af 13. marts 2012 om ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteter.
Kvalifikationskravet for den kliniske lektor er lægevidenskabelig kandidateksamen, specialistanerkendelse samt yderligere undervisnings- og forskningsmæssige kvalifikationer, dvs. ph.d.-grad eller doktorgrad (eller tilsvarende kvalifikation). Undervisningsmæssige kvalifikationer indgår i bedømmelsesgrundlaget.
Aflønning
Aflønning sker i henhold til Aftale om kliniske lektorer af 29. november 2012 mellem Undervisningsministeriet, Foreningen af Speciallæger og Foreningen af Yngre læger om aflønning mv. af kliniske lektorer ved det lægevidenskabelige studium.
En klinisk lektor aflønnes med et honorar på årligt kr. 95.200 (niveau 31. marts 2012), for 60 konfrontationstimer årligt. Ved aflønning for 29 timer vil honoraret med regulering udgøre 56.507 kr. årligt (1. april 2024)
Honoraret er pensionsgivende og pensionen udgør 17,1 %, hvoraf 1/3 anses for at være den ansattes eget bidrag.
Krav til ansøgningen
Ansøgningen skal indeholde følgende:
- Motivation for ansøgning
- CV inkl. komplet og nummereret publikationsliste, men IKKE publikationer
- Dokumentation for forsknings- og undervisningserfaring
Ansættelsesprocessen
Send ansøgning via linket nedenfor senest den 3. december 2024, 23:59 CET
Ansøgninger modtaget efter dette tidspunkt vil ikke blive taget i betragtning.
For mere information kan professor Ole Steen Mortensen, osmo@sund.ku.dk kontaktes
Københavns Universitet ønsker at afspejle det omgivende samfund og opfordrer alle interesserede til at søge stillingen.
Efter ansøgningsfristens udløb udvælger den ansættelsesbemyndigede leder med rådgivning fra ansættelsesudvalget, hvilke ansøgere der skal bedømmes. Alle ansøgere får umiddelbart herefter besked om, hvorvidt deres ansøgning er gået videre til bedømmelse af et fagkyndigt bedømmelsesudvalg. De udvalgte ansøgere orienteres om udvalgets sammensætning, og hver ansøger får lejlighed til at kommentere den del af bedømmelsen, som angår ansøgeren selv. Du kan læse om rekrutteringsprocessen på http://jobportal.ku.dk.
Københavns Universitet giver sine knap 10.000 medarbejdere muligheder for at udnytte deres talent fuldt ud i et ambitiøst, uformelt miljø. Vi sikrer traditionsrige og moderne rammer om uddannelser og fri forskning på højt internationalt niveau. Vi søger svar og løsninger på fælles problemer og gør ny viden tilgængelig og nyttig for andre.