Instruktorer til Institut for Psykologi, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Ved Studienævnet for Psykologi er der på bacheloruddannelsen et antal instruktorstillinger ledige til besættelse pr. 1. august 2025 inden for følgende fag/hold:
• Introduktion til psykologi/ videnskabsteori
• Statistik og kvantitative forskningsdesign I
• Kognitionspsykologi
• Klinisk psykologi I
• Kvalitative Metoder og forskningsdesign
• Arbejds- og organisationspsykologi
• Avanceret forskningsdesign og videnskabsteori
Der er tale om ca. 25 tidsbegrænsede ansættelser (ét semester) og ca. 2 tidsubegrænsede ansættelser (ansættelsesforholdet ophører ved endt uddannelse). Det endelige antal af oprettede stillinger vil afhænge af, hvilke fag der oprettes. Indikér gerne i din ansøgning, hvilken type ansættelse du foretrækker. Foretrækkes en tidsubegrænset stilling, indikér da gerne om du er interesseret i en tidsbegrænset ansættelse, såfremt vi ikke kan tilbyde dig en tidsubegrænset ansættelse.
Introduktion til psykologi og videnskabsteori, 1. semester:
Kurset omfatter 2 timers ugentlig undervisning i 14 uger i et semester.
Vi søger studerende til at facilitere undervisning i psykologiens historie, moderne psykologi og videnskabsteori samt give en bred og nuanceret indføring i psykologiens hovedfag, der trækker på både samfunds-, human-, og naturvidenskab. Derudover skal instruktorerne introducere til udvalgte almene studieteknikker, der inkluderer læsning af videnskabelig litteratur og skriftlig videnskabelig formidling (skriveteknik). Det er således instruktorernes opgave at støtte undervisningen på forelæsningerne ved at supplere indføringen i teori samt facilitere diskussioner af det præsenterede stof, gerne med konkrete eksempler fra psykologisk videnskab og praksis.
Undervisningserfaring eller præsentationserfaring vægtes højt, ligesom dokumenteret bred interesse i psykologiens faggrene og videnskabelige metoder er en fordel.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse via e-mail til fagkoordinator Brady Wagoner wagoner@psy.ku.dk
Statistik og kvantitative forskningsdesign I, 1. semester:
Kurset omfatter 2 timers ugentlig undervisning i 14 uger i et semester.
Instruktorernes opgave er at facilitere arbejdet på øvelsesholdene, hvor de studerende benytter de statistiske metoder, der er blevet introduceret i forelæsningerne. Til hver øvelsesgang vil der blive udarbejdet et øvelsessæt, som de studerende skal løse. Det forventes at instruktorerne vejleder de studerende i øvelserne og give konstruktivt feedback på øvelserne til forelæseren og fagkoordinatoren.
Det forventes, at instruktorerne har et godt kendskab til de følgende statistiske analyser og hvordan de udføres i et statistikprogram som f.eks. SPSS: t-test, flersidet variansanalyse inklusiv kovarians, korrelation og multipel regression inklusiv logistisk regression, Ki-i-anden og de ikke-parametriske tests. Instruktorerne forventes ydermere at kunne planlægge, fortolke og afrapportere statistiske undersøgelser, samt undervise i videnskabelige artikler, hvor de i undervisningen gennemgåede statistiske analyser er benyttet.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse via e-mail til fagkoordinator Anders Petersen anders.petersen@psy.ku.dk
Kognitionspsykologi, 3. semester:
Kurset omfatter 3 timers ugentlig undervisning i 10 uger i et semester. Instruktorernes opgave er, i samarbejde med fagets øvrige undervisere, at forestå afholdelsen af fagets eksperimentalpsykologiske øvelser herunder øvelsesopstilling, introduktion til øvelser, indsamling af datafiler, indledende analyse af holdets data samt vejledning af studerende i forbindelse med udarbejdelse af øvelsesrapporter. Instruktorerne skal, udover egen undervisning, deltage i ugentlige koordinationsmøder.
Ved ansættelserne lægges vægt på et grundigt kendskab til brug af SPSS og Microsoft Excel - samt efter aftale til andre typer software, som anvendes til forsøgsopstillinger, statistiske analyser og grafisk præsentation af forsøgsdata. Derudover vægtes undervisningserfaring eller præsentationserfaring, samt potentielt relevant erhvervserfaring inden for det kognitions- eller neuropsykologiske område.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse via e-mail til fagkoordinator Steven Blurton steven.blurton@psy.ku.dk
Klinisk psykologi I, 3. semester:
Kurset omfatter 2 timers seminarholdsundervisning i 7 uger på et semester. seminarholdene vil ikke nødvendigvis ligge i forlængelse af hinanden, men mere spredt ud på semesteret, således de passer med forelæsningerne.
På seminarholdene skal instruktorerne støtte undervisningen på forelæsningerne i klinisk psykologi 1 ved i praksis at hjælpe de studerende med at afprøve de forskellige screenings/udredningsværktøjer som kort under forelæsningen eller forud for seminarholdet via fx video, er blevet præsenteret af forelæseren. Formålet med seminarholdet er at give de studerende mulighed for at øve udredning og diagnostik i praksis.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse via e-mail til fagkoordinator Sonja Breinholst sonja.breinholst@gmail.com
Kvalitative Metoder og forskningsdesign/ Qualitative Methods, 3. semester:
The instructor-based teaching in this course includes 2 hours of weekly tuition for 10 weeks (spread across the 14 weeks of the semester).
The Qualitative Methods course is divided into two parts. The lecture series focuses on the theory and practicalities of qualitative methods. Simultaneously, students work in small groups to conduct their own qualitative research projects. Both parts of the course will inform one another. We seek new instructors to facilitate the seminar classes to help students with their qualitative research projects. This includes facilitation of discussion based on the content of the lectures (naturalistic observations, participant-observation, writing fieldnotes, accessing participants, informal and semi-formal interviewing, sampling, ethics, analyzing data – thematic, discourse, IPA, narrative, grounded theory, visual methods, power, representation, styles of presentation of research). Student instructors will also work with students to guide them through their research project i.e., applying ideas and concepts provided in lecture classes. Successful applicants are expected to provide formal written feedback to students as they progress through their research project. Applicants are therefore expected to have experience conducting qualitative research and have taken advanced courses on Qualitative Methods.
The lectures in the lecture series will often be given in English, instructor classes can be taught in either Danish or English as preferred by the applicant.
Further information can be obtained by contacting the course coordinator via email Séamus A. Power seamus.power@psy.ku.dk
Arbejds- og Organisationspsykologi, 5. semester:
Kurset omfatter 3 timers ugentlig undervisning i op til 12 uger i et semester.
Instruktorernes opgave er, i forlængelse af forelæsningerne, at varetage holdundervisningen i en række arbejds- og organisations psykologiske temaer, og herigennem bidrage til en bred indføring i faget. Instruktorerne forventes at kunne varetage teoridiskussioner, casebaseret undervisning og øvelser, og skal således gennem inspirerende undervisning fremme de studerendes overblik over faget og støtte deres tilegnelse og anvendelse af pensum i forhold til konkrete cases. Ansøgere, der har bestået bacheloruddannelsen, foretrækkes.
Instruktorerne skal, udover egen undervisning, deltage i koordinationsmøder med de øvrige instruktorer og i regelmæssige vejledningsmøder. Vejledningsmøderne ledes af lektor Paul Conway, der er koordinator for faget. Vejledningsmøderne bruges til sparring i forhold til faglige og pædagogiske spørgsmål, samt koordination og kvalitetskontrol af undervisningsprocedurer og materialer.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse via e-mail til fagkoordinator Paul Conway paul.conway@psy.ku.dk
Avanceret forskningsdesign og videnskabsteori, 5. semester:
Kurset omfatter 2 timers ugentlig undervisning i op til 12 uger i et semester.
Instruktorernes opgave er, i samarbejde med fagets fagkoordinator og øvrige undervisere, at understøtte og vejlede de studerende i valg af et forskningsspørgsmål, i opsættelse af et selvvalgt forskningsdesign og i løbende dokumentation af dette i en port folio. Faget trækker bredt på tidligere metodekurser på bachelorstudiet og forbereder samtidig den studerende til at skrive bachelorprojekt i det følgende semester.
Til at opsætte et forskningsdesign kan den studerende trække på et bredt udvalg af psykologiske forskningsmetoder, der inkluderer kvalitative, kvantitative og mixede metoder, såvel som metoder tilhørende specifikke psykologiske områder. Ved ansættelserne lægges derfor vægt på et grundigt kendskab til forskningsdesign herunder meget gerne specifik forskningserfaring under hensyntagen til, at instruktorerne stadig er studerende selv. Derudover vægtes undervisningserfaring eller præsentationserfaring.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse via e-mail til fagkoordinator Jesper Dammeyer jesper.dammeyer@psy.ku.dk
Løn og ansættelsesvilkår
Lønnen som instruktor er aftalt mellem Finansministeriet og SUL. Timelønnen udgør 249,02 kr. (april 2025-niveau), ekskl. feriepenge og pension. Udover undervisningstimerne aflønnes særskilt for godkendelse af rapporter, responspapirer m.v. samt for supervision svarende til 1 time pr. uge med fagkoordinator. Desuden lønnes deltagelse i undervisningspædagogiske kurser af forskellig art samt for eventuelle evalueringsmøder.
Stillingerne kan søges af studerende ved Institut for Psykologi eller tilsvarende, som har gennemført bacheloruddannelsens første 2 år, og som er aktive studerende mens de underviser Se i øvrigt krav under de enkelte holdbeskrivelser i dette opslag. For alle stillingers vedkommende er undervisningserfaring en fordel, men ikke en betingelse. Anden erfaring af relevans for faget kan tillægges vægt.
Pædagogisk kursus
I forbindelse med ansættelse er det en forudsætning, at nye instruktorer deltager i et 2 dages pædagogisk kursus umiddelbart før semesterstart. Tilmelding her: https://samf.ku.dk/pcs/undervisere/uvp/
Ansøgning
Ansøg via linket nederst på siden. Følgende dokumenter skal uploades i den elektroniske ansøgningsformular:
• Ansøgning
• CV
• Karakterudskrifter fra universitetets selvbetjening (i én samlet fil).
• Evt. dokumentation for tidligere undervisningsaktiviteter og andre fagligt relevante forudsætninger (i én samlet fil). Dog ikke specialer, BA-opgaver, afhandlinger mm da disse ikke medtages i vurderingen.
Bemærk venligst, at der kun kan uploades en fil til hver kategori. Hvis du har flere dokumenter til samme kategori (f.eks. eksamensbevis og eksamensudskrifter), så skal du samle dokumenterne i én fil (pdf eller word).
I den elektroniske ansøgningsformular angives en prioritering af de fag, du ønsker at undervise i.
Hvis du er studerende ved Københavns Universitet, skal din alumni-mail angives. Din private mail kan angives i ansøgningen eller i dit CV.
Det forventes at der bliver truffet beslutning om ansættelse ultimo juni 2025.
Ansøgning bedes indsendt elektronisk "Udfyld ansøgningsformular" nederst i opslaget. Bilag kan uploades. Bemærk venligst, at der kun kan uploades en fil til hver kategori. Hvis du har flere dokumenter til samme kategori (f.eks. eksamensbevis og eksamensudskrifter), så skal du samle dokumenterne i en fil (pdf eller Word).
Ansøgninger, som modtages efter ansøgningsfristens udløb, vil ikke blive accepteret
Ansættelsesproces
Et bedømmelsesudvalg forestår den faglige bedømmelse af ansøgeren, hvor ansøgeren vil blive informeret om deltagerne i bedømmelsesudvalget samt efterfølgende få tilsendt sin bedømmelse. Efter en prioritering af de kvalificerede ansøgere pr. fag, afholdes der samtaler i forhold til antallet af ledige stillinger, hvorefter eventuel ansættelse tilbydes. Efter ansøgningsfristens udløb udvælger den ansættelsesbemyndigede leder, med rådgivning fra ansættelsesudvalget, hvilke ansøgere der skal bedømmes. Alle ansøgere får umiddelbart herefter besked om, hvorvidt deres ansøgning er gået videre til bedømmelse af et fagkyndigt bedømmelsesudvalg. De udvalgte ansøgere orienteres om udvalgets sammensætning, og hver ansøger får lejlighed til at kommentere den del af bedømmelsen, som angår ansøgeren selv.
Ansøgningsfrist: 27. april 2025
Vi opfordrer alle kvalificerede uanset personlig baggrund til at søge stillingen.
Københavns Universitet giver sine knap 10.000 medarbejdere muligheder for at udnytte deres talent fuldt ud i et ambitiøst, uformelt miljø. Vi sikrer traditionsrige og moderne rammer om uddannelser og fri forskning på højt internationalt niveau. Vi søger svar og løsninger på fælles problemer og gør ny viden tilgængelig og nyttig for andre.