En større reform af universitetets administration er undervejs

Københavns Universitet (KU) vil være det bedste sted for de bedste idéer og skabe løsninger til et bæredygtigt samfund. Administrationen på KU skal være med til at skabe sammenhæng på tværs af universitetet og understøtte undervisning og forskning på højeste niveau.

En moderne, sammenhængende og effektiv administration med høj faglighed, brugerfokus og gode udviklingsmuligheder, er afgørende for at opfylde denne ambition.

KU har derfor besluttet at gennemføre en større reform af universitetets administration.

Forandringer og nye fællesskaber

De forandringer, som det er meningen, at reformen skal skabe, er udkommet af et grundigt forarbejde. De implementeres fra 1. marts 2025 og i de kommende år.

Det vil indebære mange forandringer i hverdagen på universitetet både strukturelt og i forhold til nære ting for den enkelte, såsom ændret ledelsesreference, nye kolleger eller en ny fysisk placering.

Som ny medarbejder vil du blive en del af en spændende proces, hvor den nye organisering og ændrede praksisser og nye systemer skal gøres til virkelighed, forankres og naturligvis løbende forbedres og effektiviseres.  

Sådan skal KU’s administration se ud

KU får fremover en ny, fælles universitetsadministration, der understøtter hele universitetet. Den består af:

  • Tre administrationscentre med ekspertise inden for de fleste administrative områder. De løser hovedparten af opgaverne knyttet til den daglige understøttelse af de akademiske miljøer.
  • Otte koncernenheder får de mere rammesættende, strategiske og specialiserede administrative opgaver, inkl. ejerskab af administrative processer og systemer.

Ud over universitetsadministrationen er der lokale administrationer på institut-, fakultets- og rektoratsniveau. Stabene udfører opgaver, der bedst løses i reference til den lokale ledelse.